Рекомендації щодо підготовки до уроку
«Музичне мистецтво»
- Вимоги до змістової лінії «музичне мистецтво».
- Художньо-естетичне сприймання музичних творів;
- Аналіз-інтерпретація та оцінювання прослуханих творів;
- Розвиток дитячого голосу (вокально-хорова робота);
- Музикування (гра на різноманітних народних і дитячих музичних інструментах);
- Імпровізація (вокальна, інструментальна, пластична, інтонаційно-мелодична та ритмічна);
- Засвоєння елементів музичної мови;
- Практичне засвоєння основних музичних понять, а саме звук, інтонація, основні елементи музичної мови , прийоми музичного розвитку типи музичного вираження.
- Цілі і завдання уроку:
- відмова від поділу його змісту на традиційні види музичної діяльності, що не пов’язані між собою;
- сприймання музичних творів не можна зводити до традиційного „слухання музики”;
- розвиток в учнів, особливо старшого шкільного віку, навичок самостійного оцінювання музичних творів різної художньої вартості, тобто розвиток критичного мислення;
- створення на уроці емоціональної драматургії;
- використання творчих форм роботи, завдяки чому формується, розвивається та закріплюється естетичне мислення учнів;
- упровадження інтегративно-предметної форми навчання (поліхудожня освіта);
- виховання естетичного ставлення до дійсності та емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва.
- Структура уроку (є орієнтовною і може змінюватися в залежності від тематичних і змістовних завдань):
- вхід у супроводі звучання музичного твору;
- повідомлення теми, мети, завдань уроку, мотивація навчальної діяльності;
- перевірка домашнього завдання (усно);
- актуалізація, відтворення та корекція опорних мистецьких знань;
- слухання та інтерпретація музичного твору;
- вокально-хорова робота (розучування чи виконання пісенного матеріалу);
- узагальнення та систематизація нових знань;
- підсумки уроку;
- повідомлення домашнього завдання (слухання музики в оточуючому середовищі);
- вихід у супроводі звучання музичного твору.
- Види діяльності на уроці:
- Слухання музики у широкому діапазоні ії видів і форм (хорової, симфонічної, вокальної, інструментальної, вокально-інструментальної), інтерпретація та оцінювання;
- Вокально-хорової спів;
- Музично-ритмічні рухи;
- Гра на музичних інструментах (музикування);
- Музична творчість як власна інтерпретація музичного твору, імпровізація, ритмічне фантазування в різноманітності стилів;
- Теоретичне вивчення музики - засвоєння різноманітних музично-естетичних понять та термінів (музична грамотність);
- Спілкування (з музикою, з композитором. з героєм твору, з іншою людиною, з собою).
- Активні форми та методи навчання на уроці:
- Метод створення композицій;
- Метод проектів;
- Ігрова діяльність (музично-дидактичні, сюжетно-рольові, проблемно-моделюючі, театралізація, інтелектуальні та пізнавальні).
- Психолого-педагогічні вимоги ("культура уроку”) як спільна діяльність
педагога-суб'єкта з дитиною-суб'єктом:
- гуманістична позиція всіх учасників уроку передбачає виховання ставлення до людини як до найвищої цінності;
- створення на уроці ситуації успіху для кожного учня та сприятливого соціально-психологічного клімату;
- створення та реалізація «емоційної драматургії уроку»
- проведення уроку таким чином, щоб він був не тільки формою навчальної праці учнів, а й фрагментом життя.
- Види оцінювання та процедура перевірки:
- Попереднє (проводиться як з’ясування індивідуальних особливостей учнів і має на меті діагностику рівнів художнього розвитку дітей);
- Поточне (проводиться на мікроетапах процесу опанування змісту тем програми хз мистецьких предметів, не є обов’язквим, але доцільним, заохочувальним);
- Тематичне (основне, спрямоване на рівень оволодіня учнями певною системою знань);
- Річне;
- Підсумкове (проводиться наприкінці навчального року та при завершення курсу).
Структура уроку музики
Тема:....
Мета:.... навчити....
...розвивати...
...викохувати....
Тип року....
Між предметні зв’язки...
Обладнання та література:...
Хід уроку:
І. Організація класу:
а) музичне вітання;
б) перевірка присутніх;
в) оголошення теми уроку.
ІІ. Розспівування:
а) вправа на вироблення звуку, нотний приклад:
методичні прийоми.
б) робота над двоголосним співом, нотний приклад:
методичні прийоми.
ІІІ. Подача нового матеріалу:
а) розучування пісні:
- методичні прийоми;
б) вивчення інтервалу (музична гра, вікторина тощо):
- методичні прийоми;
в) слухання музики:
- методичні прийоми;
г) гра на ДМІ:
методичні прийоми;
д) творчі завдання:
методичні прийоми;
ІV. Закріплення теми, матеріалу. Окремо закріплюється вправа, інтервал, пісня. Фрагмент слухання.
V. Оцінювання праці учнів.
VІ. Домашнє завдання.
(скласти, намалювати, створити, доспівати, придумати тощо).
VІ. Підсумок.
Типи уроків та особливості їх побудови
Форми тематичного і підсумкового оцінювання мають включати перевірку компетенції інтегрованого типу для з’ясування рівнів асоціативного мислення учнів, наявність вмінь переносу елементів набутого естетичного досвіду, а саме: мистецьки вікторини, комплексні тести, творчі завдання та ін. Підсумкову оцінку, що виставляється на підставі поточного і тематичного оцінювання, слід розглядати як оцінку кінцевого узагальнення результату роботи учня протягом навчального року, а не середньо-арифметичний бал виведений з суто механічно з попередніх оцінок.
Наголошуємо на тому, що навчальна діяльність учнів і тематичне оцінювання з дисциплін художньо-естетичного циклу у початковій та основній школі можуть проводитись у різних формах окрім письмових, які спричиняють додаткове недоцільне навантаження учнів.
Сучасний урок музики передбачає використання на ньому різних видів мистецтва, насичення його художньою інформацією: це допоможе учням збагнути, що музика дійсно є часткою життя. Щоб зрозуміти музику, недостатньо лише слухати й аналізувати окремі музичні твори, які вчитель використовує на уроці. Доцільно допомогти дітям усвідомити, що музика має величезну перетворюючу силу. Якнайкраще це можна здійснити за допомогою творів, у яких втілена народна мудрість, сконцентровані думки й почуття, передані засобами яскравих образів і сюжетів
Рекомендації щодо
комплексного аналізу уроку «Музичне мистецтво»
Параметри:
- Наявність необхідного обладнання.
- Готовність учителя і учнів до уроку.
- Чіткість дикції.
- Постановка мети уроку.
- Створення емоційного настрою
- Підбір музичного репертуару:
- ідейно-художня цінність;
- привабливість.
- Творча активність учнів.
- Формування здатності сприймати музику.
- Прищеплення любові до музики
- Достатність часу на слухання музики.
- Слуховий аналіз музичних творів.
- Знання історії музики.
- Знання про композиторів та їх творчість.
- Формування музичної грамотності.
- Музично-практична діяльність на уроці (хор. спів).
- Ознайомлення з нотною грамотою (за необхідністю).
- Виконання ритмічних вправ.
- Формування вокально-хорових навичок (розспів).
- Виховання правильної співацької постави.
- Індивідуальна робота з учнями
- Виховний ефект уроку.
- Використання наочності.
- Використання народних та регіональних мотивів.
- Оцінювання знань учнів.
- Домашнє завдання в системі роботи вчителя.
- Досягнення мети уроку.
Рекомендацій з питань
активізації дитячої творчості на уроках «Музичне мистецтво»
- Сприяти створенню вчителями мистецьких предметів належних умов для розвитку та активізації дитячої творчості, а саме: педагогіки співробітництва, оптимізму і успіху, проблемного навчання, діалогу, як формі творчої діяльності, евристичного метода навчання та самостійної роботі учнів.
- Забезпечити оптимізацію навчально-виховного процесу із застосуванням активізації та розвитку творчості учнів (використання інтуїції, формування впевненості у своїх діях, використання позитивних емоції, прагнення до самостійного вибору цілей, задач і способів їх вирішення, розвиток уяви і фантазування, використання задач відкритого типу, навчання евристичним прийомам, розповсюдження спільної з вчителем діяльності).
- Приділяти певну увагу розвитку у учнів основних характерних рис творчої особистості, а саме: здатності бачити проблему; оригінальності, гнучкості та критичності мислення; легкості асоціювання, здатності до перенесення тощо.
- Спрямувати роботу ШМО, РМО та Р(М)МО на активізацію дитячої творчості на уроках художньо-естетичного напряму.
Рекомендації з питань організації навчально-пізнавальної діяльності на уроках «Музичне мистецтво».
- Спрямувати діяльність на підвищення рівня дидактичної компетентності учителів з питань методів, способів та прийомів організації навчально-пізнавальної діяльності на уроках «Музичного мистецтва».
- Удосконалювати використання традиційних та нетрадиційних методів викладання предмета «Музичне мистецтво».
- Впроваджувати та поширювати різноманітні форми роботи на уроках музики, а саме: індивідуальні, парні, групові, колективні.
- Сприяти поширенню самоосвіти щодо організації навчально-пізнавальної діяльності на уроках музичного мистецтва.
- Узагальнювати та поширювати ефективний педагогічний досвід учителів музичного мистецтва.
- Створювати педмайстерню щодо удосконалення організації навчально-пізнавальної діяльності.
|