Головна | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід                                                                                                                                         Ви увійшли як Гість | Група "Гості"Вітаю Вас Гість | RSS

Меню сайту
Категорії розділу
Для вчителів [22]
Для батьків [5]
Для учнів [10]
Новини освіти [18]
Радіо
Плеєр
Відео
Ваші бажання
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 66
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » Для вчителів

Наступність на уроках мистецьких дисциплін

Наступність на уроках мистецьких дисциплін

рекомендації

Проблема наступності між ступенями освіти стала особливо актуальною на сучасному етапі. Зміст музичної освіти впроваджується поетапно - дошкільна освіта, початкова школа, середня освітня ланка. Для кожного етапу розроблений: Базовий компонент дошкільної освіти, Державні стандарти початкової та загальної середньої освіти, базові навчальні плани та програми.

У Законі України про освіту зазначено, що саме наступність є однією з обов’язкових умов для здійснення неперервності процесу здобуття знань, яка певною мірою має забезпечити єдність, взаємозв’язок та узгодженість мети, змісту, методів, форм навчання й виховання з урахуванням вікових особливостей дітей на суміжних ступенях освіти.

Сутність і функції дидактичного принципу наступності музичної освіти:

  •  передбачає взаємозв’язок та узгодженість у змісті, організаційно- методичному забезпеченні навчального процесу на різних етапах і ступенях навчання;
  •  забезпечує реалізацію інших дидактичних принципів - науковості, систематичності, послідовності, доступності;
  •  установлює зв’язки між новими та раніше здобутими знаннями як елементами цілісної системи;
  •  забезпечує їх подальший розвиток та осмислення на новому, вищому рівні;
  •  сприяє підготовці учнів до оволодіння новими, складнішим знаннями та вміннями в майбутньому;
  •  налагоджує зв’язки між знаннями, які повідомляють на одному уроці й у різних темах курсу, між навчальним матеріалом різних предметів;
  •  указує, що на наступному етапі навчання не потрібно затримувати учнів на рівні попереднього, конструктивніше відновлювати раніше вивчене у процесі наступної роботи над новим матеріалом;
  •  здійснює послідовний зв’язок у роботі окремих класів і шкільних ступенів, шляхом застосування таких засобів, як узгодження програм, підручників, навчальних посібників, повторення навчального матеріалу, проведення узагальнюючих уроків, відвідування занять у попередніх класах і т. ін.

Серед результативних шляхів практичного забезпечення наступності музичного навчання є:

  •  підсилення мотиваційної сторони навчальної діяльності, яка є підгрунтям активізації пізнавальної сфери учня, розвитку музичних здібностей, творчості, ініціативи та інтересу до здобування знань;
  •  забезпечення цілісності та неперервності у процесі навчання на суміжних ступенях освіти;
  •  розроблення засобів освітньо-педагогічного керування музичного навчання на суміжних ступенях освіти;
  •  проведення діагностико-корекційної роботи із запобігання труднощам у навчальному процесі на суміжних ступенях музичної освіти;
  •  створення навчального середовища, яке би сприяло самореалізації та самоствердженню кожної дитини, формуванню системності знань, усвідомленому оволодінню досвідом музичної діяльності, становленню стійких пізнавальних інтересів (створення кабінетів музики, дидактичного матеріалу, музичні інструменти тощо).

Для забезпечення наступності музичного навчання необхідно дотримуватися таких дидактичних умов, які створюють умови для ефективності реалізації

наступності у змістовому та організаційному напрямах:

  •  ураховувати індивідуально-психологічні особливості школярів;
  •  створювати освітньо-дидактичні ситуації, в яких учень почував би себе невимушено, комфортно, не боявся розкривати світ власних емоцій, почуттів, міркувань;
  •  упроваджувати засоби стимулювання та заохочення школярів до музично-пізнавальної діяльності;
  •  забезпечити систему взаємозв’язків у змісті та формах педагогічного процесу, оптимальне співвідношення і зв’язок між окремими етапами навчально-виховного процесу;
  •  постійно спиратися на попередні знання, уміння й навички, забезпечувати їх удосконалення, осмислення на новому, вищому рівні, та підготовку школярів до засвоєння нових знань, умінь і навичок;
  •  забезпечити систему оптимальних вимог до знань і поведінки учнів, їхніх моральних якостей, форм і методів роботи з ними на всіх етапах навчання;
  •  забезпечення поступового, відносно рівномірно-висхідного характеру розгортання педагогічного процесу;
  •  розвивати рефлексивні вміння учнів дивитися на себе «з боку», формувати та вдосконалювати навички самоконтролю і самооцінки;
  •  аналізувати причини неуспішного адаптаційного періоду й запроваджувати способи, спрямовані на подолання труднощів у навчанні учнів на наступному етапі навчання.

З метою досягнення оптимальних результатів у забезпеченні наступності змісту музичного навчання між початковою й основною школою необхідно:

  •  узгодити цілі музичного навчання на суміжних етапах освіти;
  •  ввести та погодити вимоги до загально - навчальних умінь і навичок, способів діяльності відповідно до вікової норми та їх модифікації на кожному наступному етапі навчання;
  •  дотримуватися забезпечення взаємозв’язку у змісті навчальних програм з попередньою та наступною ланками освіти;
  •  забезпечити відповідність навчального матеріалу віковим інтелектуальним особливостям дитини;
  •  узгодити завдання та зміст програмового матеріалу (поступово ускладнювати, розширювати, поглиблювати ті знання, уміння й навички, які були сформовані на попередньому етапі навчання у початковій школі; у перспективі орієнтуватися на вимоги наступного етапу навчання);

забезпечити потенційні можливості змісту для забезпечення мотиваційного компонента навчальної діяльності, формування пізнавального інтересу та музичних здібностей, умінь і навичок самостійної роботи;

  •  дотримуватися логіки викладу навчального матеріалу в навчальному процесі, в якій ураховано закономірності процесу засвоєння знань і визначено міру співвідношення в поданні нового матеріалу з повторенням раніше вивченого;
  •  дотримуватися сукупності методичного забезпечення навчально - виховного процесу в початковій та основній школі;

Наступність є закономірною умовою цілісності та ефективності навчально-виховного процесу, чинником, який визначає логіку та послідовність навчання й виховання особистості на всіх вікових етапах, а тому вона має бути реалізована на всіх рівнях змісту освіти.

На предметному - утілюватись у навчальних планах, програмах, підручниках, посібниках, які впроваджують державні стандарти у шкільну практику й повинні відповідати реальним навчальним можливостям школярів певного віку; ураховувати попередні етапи засвоєння знань і всі компоненти змісту освіти; забезпечувати оптимально доступну й економну логіку розгортання основних знань у процесі викладу інформації про теорії, процеси та їх механізми, способи дій

На рівні навчального матеріалу:

  •  учитель повинен забезпечити поступовість у становленні орієнтовної основи діяльності та наступність в оволодінні музичними знаннями, уміннями й навичками;
  •  етапи засвоєння музичних знань мають бути взаємоузгоджені та взаємопов’язані логікою викладу навчального матеріалу, в якій ураховано закономірності засвоєння знань і визначено міру співвідношення в подачі нового матеріалу з повторенням раніше вивченого;
  •  забезпечити наступність змістової та процесуальної сторін навчально- виховного процесу, що передбачає проведення нового уроку як логічного продовження попереднього, як за змістом нового матеріалу, який вивчається, так і за характером і способами навчально-пізнавальної діяльності учнів;
  •  забезпечити оптимальне співвідношення музично-теоретичного матеріалу та музично-практичних вправлянь;
  •  реалізувати внутрішньо - предметні й міжпредметні зв’язки між попередніми та наступними етапами навчання.

    Необхідним є врахування внутрішнього аспекту наступності на окремому етапі музичної освіти та зовнішнього - між межуючими етапами освіти з метою досягнення її цілісного впливу.

    На цьому шляху треба керуватись тим, що джерелом наступності є потреба в подальшому музичному розвитку, підвищенні якості та ефективності відповідних педагогічних (дидактичних), організаційних, управлінських процесів і праці всіх учасників як суб’єктів діяльності в них. Тому наступність потребує раціоналізації, удосконалення, модернізації й навіть реформування всіх освітніх процесів, оптимізує їх, а також уведення інновацій. Теоретичною основою впровадження наступності є комплексний, системний, інтеграційний, інноваційний, послідовний підходи.

Категорія: Для вчителів | Додав: hen (15.12.2015)
Переглядів: 793 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar

Вхід на сайт
Пошук
Баницький НВК 2015р.
Конструктор сайтів - uCoz